تنهایی پرهیاهوی من

وبلاگ شخصی حسین طاهری

تنهایی پرهیاهوی من

وبلاگ شخصی حسین طاهری

هزارتوی پن


امروز به طور اتفاقی فیلم فوق العاده شگفت انگیز هزارتوی پن Pan's Labyrinth محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی گیرمو دل تورو را دیدم. هزار توی پن اثری فانتزی است که در اسپانیای ۱۹۴۴، زمان مبارزه گروه های مردمی با حکومت فاشیست اتفاق می افتد. فیلم روایتگر زندگی دختربچه ای به نام  اُفیلیا است که به همراه مادر باردارش پس از یک سفر طولانی به مقر فرماندهی یک نظامی فاشیست -کاپیتان- ( ناپدری افیلیا ) می رسند و در آنجا مستقر می شوند تا بچه کاپیتان متولد شود. افیلیا علاقه مند به مطالعه کتاب و معتقد به جادو و پری هاست و این باعث می شود چیزهایی را ببیند که دیگران نمی بینند. فیلم دو داستان موازی را در کنار هم پیش می برد. سفر افیلیا به منطقه زیر زمین، دیدارش با فان -موجودی افسانه ای- و سه مرحله ای که باید قبل از کامل شدن ماه پشت سر بگذارد و حکایت مبارزه مخالفان حکومت و ماموران بی رحم فاشیست. هر دو داستان کامل و بی نقصند. داستان اول بخش فانتزی فیلم است. در واقع نماینده دوران کودکی است که شبیه دنیای قصه هاست. دنیای پریان. در جایی از فیلم مادر افیلیا او را خطاب قرار می دهد که : 

- تو داری بزرگتر میشی ، به زودی میبینی که دنیای واقعی با داستانهای پری ها متفاوته. دنیای واقعی محل بیرحمیه و تو بالاخره اینو یاد میگیری.

هزارتو ، در فیلم جایی است که در نهایت دنیای واقعی و دنیای فانتزی افیلیا را به هم پیوند می زند. شاید بتوان همه چیزهای خارق العاده فیلم را نتیجه فکر و خیالهای کودکانه افیلیا و تاثیر کتابها بر او دانست. همانطور که در جایی از فیلم کاپیتان خطاب به مادر افیلیا می گوید :

- این کتابای چرندی که میدی دستش اینطوریش کرده.

اما اگر این فرض را هم بپذیریم پیام فیلم با قوت سر جایش باقی می ماند. افیلیا یک پرنسس بوده در دنیای زیر زمین که روزی تصمیم میگیرد دنیای بیرون، دنیای انسانها را ببیند اما به محظ ورود به این دنیا نور خورشید او را کور و حافظه اش را پاک میکند و در نهایت روزی میمیرد. اما پدرش همواره معتقد بوده که روح او باز خواهد گشت شاید در شکلی دیگر و دنیایی دیگر. افیلیا یک انسان است. او جایگاهی ازلی در دنیایی دیگر داشته و به انتخاب خودش به این دنیا آمده. مراحلی را هر چند با لغزش و خطا پشت سر گذاشته و در نهایت به جایگاه ابدی اش می رود ( هر چند این جایگاه هم شاید ابدی نباشد ) این نگاه فلسفی و عرفانی ( من این دیدگاه را رد یا تایید نمی کنم، تنها برداشت من از فیلم بوده نه نظر شخصی ) در فیلم با روایت داستان شگفت انگیز افیلیا و ارتباطش با پری ها لحظه لحظه شکل می گیرد و همزمانی اش با داستان آدمهای واقعی که هر یک روشی را در زندگی پیش گرفته اند و انطباق زیبا و استثنایی دو داستان با هم در انتهای فیلم به ما می فهماند که داستان افیلیا داستان زندگی آدمهاست. آدمهایی که در بودنشان مجبور نبوده اند اما برای بازگشتشان مجبورند که راه پر پیچ و خمی را طی کنند. گذشته از داستان فوق العاده فیلم بازی بازیگران خصوصا ایوانا بکوور در نقش افیلیا، فیلمبرداری و جلوه های ویژه و موسیقی عالی و تاثیر گذار فیلم، هزار توی پن را به اثری ماندگار تبدیل کرده. این فیلم چند سال پیش از شبکه چهار هم پخش شد که خوب صد البته دیدن فیلم در زبان اصلی لطف دیگری دارد. فیلم بیشتر از این ها حرف برای گفتن دارد و همینطور در ذهن من. اما دستم بیشتر از این فعلا به نوشتن نمیرود. چرا ؟! نمی دانم.

نظرات 6 + ارسال نظر
احسان پنج‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:51 ق.ظ http://aber.blogsky.com

پرستش می کنم . یه نکته رو متوجه شدم که هزار تو ( طبق اون چیزی که گفتی دنیای رویایی و واقعی به هم پیوند می خورن ) دقیقا مثل حالت تلفیق (‌ fusion ) داستان های سایلنت هیل می شه که البته تا صد سال شبکه چهار نشونش نده .

سایلنت هیلو ندیدم. اینجا اینها به هم وصل نمی شن. واقعیت نمودی از رویا و رویا نمودی از واقعیت پیدا می کنه. کشفش با تماشاچیه.

شکوه جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:57 ب.ظ

این فیلمو خیلی وقت پیش از تلویزیونه ایران دیده بودم.خیلی جالبه ولی به قول شما دیدن فیلم به زبان اصلی لطف دیگه ای داره(:

ع.خ یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:32 ق.ظ http://www.jump.blogsky.com

فیلم توپولیه.حال کردم یه زمانی باهش.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ophelia

ع.خ شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:09 ق.ظ

بابا این فیلمو دیدم انقدر حرص خوردم که نگو...بیا اینو گوش بده
http://www.4shared.com/audio/TgGlF6IN/2_Inti_illimani_-_El_condor_pa.html

از سرودهای شیلیه

مرسی. یادم باشه چن تا آهنگ آپلود کنم زنده ات کنه :)

bibal یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:23 ب.ظ http://bibal.blogsky.com

ترولر سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:29 ق.ظ http://troller.ir

آدم هایی که در بودنشان مجبور نبوده اند، اما برای بازگشتشان مجبورند که راه پر پیچ و خمی را طی کنند.

نقدت عالی بود دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد